Home   Jongeren

Jongeren

Rond de periode van de groeispurt en de puberteit verandert er veel bij het kind. Zowel innerlijk als uiterlijk. Er kunnen dan klachten aan het lichaam ontstaan, zoals bijvoorbeeld hoofd-, nek- en rugpijn, maar ook knie- en enkelklachten. Tevens is het mogelijk dat, door een ziekte of aandoening, de lichamelijke fitheid niet meer optimaal is en dat een beweegprogramma nodig is. Daarnaast zijn houdingsproblemen een veel voorkomende klachten in deze periode. Met al deze klachten en problemen kan een jongere bij ons terecht. Voor kinderen onder de 15 jaar is het vaak prettig dat de ouder/verzorger de eerste keer, en soms vaker, meekomt. De jongere wordt onderzocht op zijn klachten op vergelijkbare wijze als de huisarts doet. De kinderfysiotherapeut kijkt verder ook naar de invloed van de klacht op het bewegend functioneren. De bevindingen worden met zowel de jongere als met de ouder besproken, waarna een behandelvoorstel met begrijpelijke uitleg volgt. Om tot een goed resultaat te kunnen komen, is het van belang dat de jongere zelf ook achter de behandeling staat. We motiveren dan ook om thuis oefeningen te doen. Bij problemen in de lichamelijke fitheid stellen we een individueel bewegingsprogramma op.

Enkele voorbeelden van behandelindicaties:

• houdingsproblemen
  • afwijkende stand van voeten en benen
  • hoofdpijn
  • nek- en rugklachten
  • pijn bij bewegen
  • sportblessures
  • astma en hyperventilatie
  • sensorische informatieverwerkingsproblemen
  • onvoldoende uithoudingsvermogen bij bewegen en sporten
  • herstel en revalidatie na periode van ziekte of immobilisatie
  • functionele poep en plasproblemen
  • spanningsklachten

Klik hier en lees over de praktijk voorbeelden.